donderdag 9 december 2010

Nieuwsflits 1

Waarom kloppen de tussenstanden soms niet?

We proberen tijdens een ronde zoveel mogelijk actueel de tussenstanden te tonen. Hiervoor hebben we een programmaatje gemaakt waarmee om de 5 minuten automatisch alle wedstrijdverslagen van de VI.nl site worden opgehaald. Hier wordt dan de benodigde informatie uitgehaald voor de tussenstanden in onze virtuele wedstrijden. Als er een opstellingsdeadline gepasseerd is worden ook de virtuele opstellingen geupdate. 


Toch gebeurt het regelmatig dat de tussenstanden niet bijgewerkt worden of dat de tussenstanden niet voor alle RL wedstrijden actueel is. Hoe komt dat? Hier is een aantal oorzaken voor:

De belangrijkste en ook het minst aan te doen is, dat vi.nl niet altijd alle wedstrijd live publiceert. Vooral in de avond komt het regelmatig voor dat een wedstrijd pas wordt bijgewerkt nadat de wedstrijd al is afgelopen. Soms zijn wel de opstellingen eerder gepubliceerd en dan lijkt het net of de wedstrijd nog 0-0 is. Je zult dan punten behorend bij een 0-0 terug zienin de tussenstand, terwijl het in werkelijkheid misschien al 4-2 is. Omdat ons uitleesprogramma helemaal is afgestemd op vi.nl is dit iets dat we niet makkelijk kunnen verhelpen. We hopen dat vi.nl meer en meer wel up to date wordt/is. Tot die tijd zal je dus soms punten bij spelers zien die niet kloppen. Echter de virtuele opstellingen die je ziet na een opstellingsdeadline zijn over het algemeen wel juist. Je kan dus wel zien wie je tegenstander heeft opgesteld.

Een tweede oorzaak is dat vi.nl soms namen van spelers gebruikt die bij ons in de database niet bekend zijn. Een speler die punten scoort maar niet bekend is in onze database moeten we eerst toevoegen (en linken aan de juiste speler) voordat er punten aan gegeven kunnen worden. Dit kunnen we natuurlijk alleen doen als we daadwerkelijk achter de PC zitten. In het automatische proces worden deze spelers genegeerd. Gelukkig komt dit niet zo heel vaak voor, zeker nadat het RL seizoen enige tijd op gang is. De spelers die onbekend zijn, zijn vaak spelers die nog niet in een virtueel team zitten.

De laatste oorzaak is een verzameling van oorzaken die te maken hebben dat het hele spel draait op een simpele PC. Dit betekent dat als de internet verbinding (even) wegvalt ons programmaatje wordt onderbroken en vastloopt. Als de PC uitgaat of wordt gereset, wordt het programmaatje onderbroken en als we bijvoorbeeld vergeten het programmaatje aan te zetten (zoals afgelopen vrijdag) dan gebeurt er sowieso niets.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten